Verschillen tussen Universal Analytics en
Er is een nieuwe Google Analytics versie welke een grote update met zich meeneemt. Namelijk Google Analytics 4 (ook wel G4). Deze versie is veel meer ingericht op events/gebeurtenissen in plaats van vooral sessies. Dit moet als voordeel geven dat het makkelijker maakt om cross-platform te meten, ook worden er door Machine Learning gebeurtenissen gemeten die makkelijker herkent worden.
Dit zit vooral in de manier van meten van Google Analytics. Universal Analytics meet namelijk via sessies en deze zijn weer gekoppeld aan de data van de bezoeker. Hier worden de gebeurtenissen nog toegekend aan geslacht, locatie, leeftijd en waar de bezoeker vandaan komt. Qua gebeurtenissen kun je denken aan het downloaden van een brochure, een klik op een telefoonnummer, maar ook hoe vaak een pagina is bezocht. Dit werkt voor veel sites nog goed.
Google Analytics G4 werkt heel anders, namelijk dat de sessies en paginaweergaven niet meer het belangrijkst zijn. Wat wel belangrijker wordt zijn de interacties en hoe waardevol de bezoeken zijn. Er worden events gemeten die meer informatie geven over een bezoeker, denk hierbij aan downloads of videoweergaven maar ook de scroll diepte. Dit is ook veel meer gericht op de ontwikkeling van opkomende apps en landingspagina’s die steeds vaker gebruikt worden. Een landingspagina is vaak namelijk 1 pagina i.p.v. meerdere, waarbij het gedrag ook heel anders is en de pagina ook meer gericht is op interactie. Denk hierbij aan het downloaden van een brochure of whitepaper.
Een ander groot verschil is dat bij Universal Analytics een bezoeker in verschillende sessies gemeten kan worden als deze bijvoorbeeld eerst op een computer naar de site gaat en vervolgens later via mobiel nog een keer. Bij Universal Analytics wordt dit als verschillende sessies gezien, wat het natuurlijk ook lastiger maakt om deze bezoeker opnieuw te targetten. Bij Analytics G4 worden er eigenlijk geen sessies meer gemeten maar blijft met het voorbeeld hierboven de bezoeker dezelfde. Dus als deze op zowel mobiel als desktop de website bezoekt, herkent Google dit als dezelfde bezoeker. Dat is een wezenlijk verschil.
Het is daarom van belang om zo snel mogelijk over te gaan naar de nieuwe Google Analytics G4. Zodat er al data verzameld gaat worden en er geen data verloren gaat.